DOI: https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(39).2018.165376

ЯЙЦЕ В ТРАДИЦІЙНИХ ВІРУВАННЯХ УКРАЇНЦІВ ЗАКАРПАТТЯ (ЗА ПОЛЬОВИМИ МАТЕРІАЛАМИ)

Vasil Korol

Анотація


У статті, базуючись на польовому етнографічному матеріалі автора, а також із залученням широкого кола етнографічних даних кінця ХІХ – середини ХХ ст., розглядається семантика яйця в традиційних віруваннях українців Закарпаття. Окремо звертається увага на аномальне яйце «зносок», яке розглядалося як провісник біди, негараздів, тому його намагалися позбутись, для чого застосовували різноманітні магічні обряди. Також розглядається зв'язок «зноска» з ґенезою демонологічного персонажа – годованця, який широко відомий в демонологічних віруваннях українців етноісторичного Закарпаття. Робиться спроба висвітлити метеорологічні гадання за допомогою яйця, та їхній зв'язок з календарною обрядовістю. Приділена увага апотропейним властивостям яйця, яке використовували із обереговою функцією від зурочення відьмами корови-первістки. Акцентовано увагу на символіці весільних, Великодніх страв із яйця, які в силу ряду трансформаційних процесів у сучасному соціумі, впливу глобалізації призводять до того, що використання яйця як обрядової страви поволі згасає. Разом з тим в минулому яєчня у весільній обрядовості характерна для більшості слов’ян, при тому, іноді вона була чи не єдиною стравою, яку дозволяли їсти молодятам на весіллі. Робиться спроба прослідкувати ритуальні магічні та оберегові функції писанки, її роль та місце в ряді похоронних обрядів. Розписування писанки вважалось великою святістю, деякою мірою, наближеною до релігійного ритуалу. У статті наводяться приклади використання  в обрядових цілях шкарлупи з яйця ,яку також наділяли магічною силою. За її допомогою, проводили спеціальний ритуал, аби повернути поміняну дитину. В його основі лежить віра у те, що жіночі демони типу повітруля, вітерниця, перелесниця підмінюють дітей. Таке обміняне дитя не росте, погано їсть, лише лежить, не хоче говорити. Тому, щодо таких дітей проводили магічний акт, який дозволяв викрити одмінка і примусити демона повернути справжню дитину.


Ключові слова


яйце; писанка; зносок, магія; обряд; демонологія; вірування; світогляд; гадання; оберіг; Закарпаття.

Повний текст:

PDF

Посилання


KZ «ZMNAiP»ZOR. 5023/574/2, ark. 1-26 ( Poljovi etnoghrafichni materialy do temy “Narodzhennja dytyny i dytynstvo”, zafiksovani v Volovecjkomu r-ni Zakarpatsjkoji obl.). (in Ukrainian).

KZ «ZMNAiP»ZOR. 5032/583/2, ark. 1-27 (Poljovi materialy do temy “Junactvo, zvedennja molodykh charamy i perelesnycja”, zafiksovani v Volovecjkomu r-ni Zakarpatsjkoji obl.). (in Ukrainian).

Zapysano 04. 10. 2006 r. v s. Rakovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Moshak Ghanna Ivanivna 1945 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 08. 05. 2011 r. v s. Poroshkovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Ghaza Marija Mykhajlivna 1957 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 12. 02. 2012 r. v s. Rakovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Magha Marija Jurijivna 1935 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 12. 09. 2014 r. v s. Tur'ja Pasika Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Korolj Jelyzaveta Vasylivna 1934 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 16.07.2017r. v s. Bilyn Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Kokish Olena Jurijivna 1953 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 19. 07. 2017 r. v s. Jasinja Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Vorobchuk Marija Mykhajlivna1933 r.n. (in Ukrainian).

Zapysano 20.07.2017 r. v s. Vydrychka Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Shorban Paraska Stepanivna 1956 r.n. (in Ukrainian).

Berezovich E.L. P'jankova K. V. Jaichnica // Slavjanskie drevnosti: Jetnolingvisticheskij slovar' v 5-ti tomah; pod obshhej red. N. I. Tolstogo. M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 1995. T. 5: S – Ja. S. 619-621. (in Russian).

Bogatyr'ov P. G. Magicheskie dejstvija, obrjady i verovanija Zakarpat'ja // Voprosy teorii narodnogo iskusstva. M.: Iskusstvo, 1971. S. 167-297. (in Russian).

Breslavsjka-Keminj S. “Chorna khvoroba” v narodnij medychnij tradyciji // Bereghynja. 1996. №4 (51). S. 49-56. (in Ukrainian).

Vinogradova L. N. Jajco // Slavjanskaja mifologija. Jenciklopedicheskij slovar'. (A – Ja). M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 2002. S. 498-499. (in Russian).

Vinogradova L. N. Jajco // Slavjanskie drevnosti: Jetnolingvisticheskij slovar' v 5-ti tomah; pod obshhej red. N. I. Tolstogo. M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 1995. T. 5: S – Ja. S. 621-629. (in Russian).

Vojtovych N. Narodna demonologhija Bojkivshhyny. Ljviv: SPOLOM, 2015. 228 s. (in Ukrainian).

Ghnatjuk V. Znadoby do ukrajinsjkoji demonologhiji // Etnoghrafichnyj zbirnyk. Ljviv, 1912. T. KhKhKhIII. Vyp.1. 237 s. (in Ukrainian).

Korolj V. Domashni demonichni personazhi v tradycijnomu svitoghljadi ukrajinciv Zakarpattja // Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho universytetu. Serija: Istorija. Uzhghorod: Vydavnyctvo UzhNU “Ghoverla”, 2008. Vyp. 21. S. 136-138. (in Ukrainian).

Levkievskaja E. O nekotoryh motivah karpatskoj mifologii (kommentarii k bylichkam M. K. Gajduk) // In Umbra: Demonologija kak semioticheskaja sistema. Al'manah. Vypusk 3. Otv. red. i sost. D. I. Antonov, O. B. Hristoforova. M.: “Indrik”, 2014. S. 425-441. (in Russian).

Onyshhuk A. Materialy do ghuculjsjkoji demonjoljoghiji. Zapysani u Zelenycy Nadvirnjansjkogho povita, 1907-1908 // Materijaly do ukrajinsjkoji etnologhiji. Ljviv, 1909. T. KhI. S. 1-139. (in Ukrainian).

Potushnjak F. Jajce v narodnom virovanju // Literaturna nedilja. Richnyk II. Uzhghorod, 1942. S. 259-261. (in Ukrainian).

Potushnjak F. Pysanky // Literaturna nedilja. Richnyk III. Uzhghorod, 1943. S. 104-105. (in Ukrainian).

Potushnjak F. Velykdenj // Okremyj vidbytok z “Nedili”. Uzhghorod, 1944. (in Ukrainian).

Solomchenko O. Gh. Pysanky Ukrajinsjkykh Karpat. Uzhghorod: Karpaty, 2002. 230 s. (in Ukrainian).

Khobzej N. Ghuculjsjka mifologhija: Etnolinghvistychnyj slovnyk. Ljviv: In-t ukrajinoznavstva im. I. Kryp'jakevycha, 2002. 216 s. (in Ukrainian).


Пристатейна бібліографія ГОСТ


1. КЗ «ЗМНАіП»ЗОР. 5023/574/2, арк. 1-26 ( Польові етнографічні матеріали до теми “Народження дитини і дитинство”, зафіксовані в Воловецькому р-ні Закарпатської обл.).

 

2. КЗ «ЗМНАіП»ЗОР. 5032/583/2, арк. 1-27 (Польові матеріали до теми “Юнацтво, зведення молодих чарами і перелесниця”, зафіксовані в Воловецькому р-ні Закарпатської обл.).

 

3. Записано 04. 10. 2006 р. в с. Раково Перечинського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Мошак Ганна Іванівна 1945 р.н.

 

4. Записано 08. 05. 2011 р. в с. Порошково Перечинського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Газа Марія Михайлівна 1957 р.н.

 

5. Записано 12. 02. 2012 р. в с. Раково Перечинського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Мага Марія Юріївна 1935 р.н.

 

6. Записано 12. 09. 2014 р. в с. Тур’я Пасіка Перечинського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Король Єлизавета Василівна 1934 р.н.

 

7. Записано 16.07.2017 р. в с. Білин Рахівського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Кокіш Олена Юріївна 1953 р.н.

 

8. Записано 19. 07. 2017 р. в с. Ясіня Рахівського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Воробчук Марія Михайлівна1933 р.н.

 

9. Записано 20.07.2017 р. в с. Видричка Рахівського р-ну. Закарпатської обл., інформатор Шорбан Параска Степанівна 1956 р.н.

 

10. Березович Е.Л. Пьянкова К. В. Яичница // Славянские древности: Этнолингвистический словарь в 5-ти томах; под общей ред. Н. И. Толстого. М.: Международные отношения, 1995. Т. 5: С-Я. С. 619-621.

 

11. Богатырьов П. Г. Магические действия, обряды и верования Закарпатья // Вопросы теории народного искусства. М.: Искусство, 1971. С. 167-297.

 

12. Бреславська-Кемінь С. “Чорна хвороба” в народній медичній традиції // Берегиня. 1996. №4 (51). С. 49-56.

 

13. Виноградова Л. Н. Яйцо // Славянская мифология. Энциклопедический словарь. (А- Я). М.: Международные отношения, 2002. С. 498-499.

 

14. Виноградова Л. Н. Яйцо // Славянские древности: Этнолингвистический словарь в 5-ти томах; под общей ред. Н. И. Толстого. М.: Международные отношения, 1995. Т. 5: С-Я. С. 621-629.

 

15. Войтович Н. Народна демонологія Бойківщини. Львів: СПОЛОМ, 2015. 228 с.

 

16. Гнатюк В. Знадоби до української демонології // Етнографічний збірник. Львів, 1912. Т. ХХХІІІ. Вип. 1. 237 с.

 

17. Король В. Домашні демонічні персонажі в традиційному світогляді українців Закарпаття // Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія. Ужгород: Видавництво УжНУ “Говерла”, 2008. Вип. 21. С. 136-138.

 

18. Левкиевская Е. О некоторых мотивах карпатской мифологии (комментарии к быличкам М. К. Гайдук) // In Umbra: Демонология как семиотическая система. Альманах. Выпуск 3. Отв. ред. и сост. Д. И. Антонов, О. Б. Христофорова. М.: “Индрик”, 2014. С. 425-441.

 

19. Онищук А. Матеріали до гуцульської демоньольогії. Записані у Зеленици Надвірнянського повіта, 1907 – 1908 // Матеріяли до української етнології. Львів, 1909. Т. ХІ. С. 1-139.

 

20. Потушняк Ф. Яйце в народном вірованю // Літературна неділя. Річник ІІ. Ужгород, 1942. С. 259-261.

 

21. Потушняк Ф. Писанки // Літературна неділя. Річник ІІІ. Ужгород, 1943. С. 104-105.

 

22. Потушняк Ф. Великдень // Окремий відбиток з “Неділі”. Ужгород, 1944.

 

23. Соломченко О. Г. Писанки Українських Карпат. Ужгород: Карпати, 2002. 230 с.

 

24. Хобзей Н. Гуцульська міфологія: Етнолінгвістичний словник. Львів: Ін-т українознавства ім. І. Крип’якевича, 2002. 216 с.



Посилання

  • Поки немає зовнішніх посилань.


Свідоцтво про державну реєстрацію: серія КВ № 7972 від 9 жовтня 2003 р. «Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія» зареєстрований Міністерством освіти і науки України як фахове видання зі спеціальності «Історичні науки» (Наказ МОН України № 1328 від 21 грудня 2015 р.). Періодичність: два рази на рік. Мова публікацій: українська, російська, англійська. Засновник: Державний вищий навчальний заклад «Ужгородський національний університет». Адреса: пл. Народна 3, м. Ужгород, Україна, 88000 Телефон: +38506928781 E-mail: jurij.danilec@uzhnu.edu.ua