ЯЙЦЕ В ТРАДИЦІЙНИХ ВІРУВАННЯХ УКРАЇНЦІВ ЗАКАРПАТТЯ (ЗА ПОЛЬОВИМИ МАТЕРІАЛАМИ)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(39).2018.165376Ключові слова:
яйце, писанка, зносок, магія, обряд, демонологія, вірування, світогляд, гадання, оберіг, Закарпаття.Анотація
У статті, базуючись на польовому етнографічному матеріалі автора, а також із залученням широкого кола етнографічних даних кінця ХІХ – середини ХХ ст., розглядається семантика яйця в традиційних віруваннях українців Закарпаття. Окремо звертається увага на аномальне яйце «зносок», яке розглядалося як провісник біди, негараздів, тому його намагалися позбутись, для чого застосовували різноманітні магічні обряди. Також розглядається зв'язок «зноска» з ґенезою демонологічного персонажа – годованця, який широко відомий в демонологічних віруваннях українців етноісторичного Закарпаття. Робиться спроба висвітлити метеорологічні гадання за допомогою яйця, та їхній зв'язок з календарною обрядовістю. Приділена увага апотропейним властивостям яйця, яке використовували із обереговою функцією від зурочення відьмами корови-первістки. Акцентовано увагу на символіці весільних, Великодніх страв із яйця, які в силу ряду трансформаційних процесів у сучасному соціумі, впливу глобалізації призводять до того, що використання яйця як обрядової страви поволі згасає. Разом з тим в минулому яєчня у весільній обрядовості характерна для більшості слов’ян, при тому, іноді вона була чи не єдиною стравою, яку дозволяли їсти молодятам на весіллі. Робиться спроба прослідкувати ритуальні магічні та оберегові функції писанки, її роль та місце в ряді похоронних обрядів. Розписування писанки вважалось великою святістю, деякою мірою, наближеною до релігійного ритуалу. У статті наводяться приклади використання в обрядових цілях шкарлупи з яйця ,яку також наділяли магічною силою. За її допомогою, проводили спеціальний ритуал, аби повернути поміняну дитину. В його основі лежить віра у те, що жіночі демони типу повітруля, вітерниця, перелесниця підмінюють дітей. Таке обміняне дитя не росте, погано їсть, лише лежить, не хоче говорити. Тому, щодо таких дітей проводили магічний акт, який дозволяв викрити одмінка і примусити демона повернути справжню дитину.
Посилання
KZ «ZMNAiP»ZOR. 5023/574/2, ark. 1-26 ( Poljovi etnoghrafichni materialy do temy “Narodzhennja dytyny i dytynstvo”, zafiksovani v Volovecjkomu r-ni Zakarpatsjkoji obl.). (in Ukrainian).
KZ «ZMNAiP»ZOR. 5032/583/2, ark. 1-27 (Poljovi materialy do temy “Junactvo, zvedennja molodykh charamy i perelesnycja”, zafiksovani v Volovecjkomu r-ni Zakarpatsjkoji obl.). (in Ukrainian).
Zapysano 04. 10. 2006 r. v s. Rakovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Moshak Ghanna Ivanivna 1945 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 08. 05. 2011 r. v s. Poroshkovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Ghaza Marija Mykhajlivna 1957 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 12. 02. 2012 r. v s. Rakovo Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Magha Marija Jurijivna 1935 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 12. 09. 2014 r. v s. Tur'ja Pasika Perechynsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Korolj Jelyzaveta Vasylivna 1934 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 16.07.2017r. v s. Bilyn Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Kokish Olena Jurijivna 1953 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 19. 07. 2017 r. v s. Jasinja Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Vorobchuk Marija Mykhajlivna1933 r.n. (in Ukrainian).
Zapysano 20.07.2017 r. v s. Vydrychka Rakhivsjkogho r-nu. Zakarpatsjkoji obl., informator Shorban Paraska Stepanivna 1956 r.n. (in Ukrainian).
Berezovich E.L. P'jankova K. V. Jaichnica // Slavjanskie drevnosti: Jetnolingvisticheskij slovar' v 5-ti tomah; pod obshhej red. N. I. Tolstogo. M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 1995. T. 5: S – Ja. S. 619-621. (in Russian).
Bogatyr'ov P. G. Magicheskie dejstvija, obrjady i verovanija Zakarpat'ja // Voprosy teorii narodnogo iskusstva. M.: Iskusstvo, 1971. S. 167-297. (in Russian).
Breslavsjka-Keminj S. “Chorna khvoroba” v narodnij medychnij tradyciji // Bereghynja. 1996. №4 (51). S. 49-56. (in Ukrainian).
Vinogradova L. N. Jajco // Slavjanskaja mifologija. Jenciklopedicheskij slovar'. (A – Ja). M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 2002. S. 498-499. (in Russian).
Vinogradova L. N. Jajco // Slavjanskie drevnosti: Jetnolingvisticheskij slovar' v 5-ti tomah; pod obshhej red. N. I. Tolstogo. M.: Mezhdunarodnye otnoshenija, 1995. T. 5: S – Ja. S. 621-629. (in Russian).
Vojtovych N. Narodna demonologhija Bojkivshhyny. Ljviv: SPOLOM, 2015. 228 s. (in Ukrainian).
Ghnatjuk V. Znadoby do ukrajinsjkoji demonologhiji // Etnoghrafichnyj zbirnyk. Ljviv, 1912. T. KhKhKhIII. Vyp.1. 237 s. (in Ukrainian).
Korolj V. Domashni demonichni personazhi v tradycijnomu svitoghljadi ukrajinciv Zakarpattja // Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho universytetu. Serija: Istorija. Uzhghorod: Vydavnyctvo UzhNU “Ghoverla”, 2008. Vyp. 21. S. 136-138. (in Ukrainian).
Levkievskaja E. O nekotoryh motivah karpatskoj mifologii (kommentarii k bylichkam M. K. Gajduk) // In Umbra: Demonologija kak semioticheskaja sistema. Al'manah. Vypusk 3. Otv. red. i sost. D. I. Antonov, O. B. Hristoforova. M.: “Indrik”, 2014. S. 425-441. (in Russian).
Onyshhuk A. Materialy do ghuculjsjkoji demonjoljoghiji. Zapysani u Zelenycy Nadvirnjansjkogho povita, 1907-1908 // Materijaly do ukrajinsjkoji etnologhiji. Ljviv, 1909. T. KhI. S. 1-139. (in Ukrainian).
Potushnjak F. Jajce v narodnom virovanju // Literaturna nedilja. Richnyk II. Uzhghorod, 1942. S. 259-261. (in Ukrainian).
Potushnjak F. Pysanky // Literaturna nedilja. Richnyk III. Uzhghorod, 1943. S. 104-105. (in Ukrainian).
Potushnjak F. Velykdenj // Okremyj vidbytok z “Nedili”. Uzhghorod, 1944. (in Ukrainian).
Solomchenko O. Gh. Pysanky Ukrajinsjkykh Karpat. Uzhghorod: Karpaty, 2002. 230 s. (in Ukrainian).
Khobzej N. Ghuculjsjka mifologhija: Etnolinghvistychnyj slovnyk. Ljviv: In-t ukrajinoznavstva im. I. Kryp'jakevycha, 2002. 216 s. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.