ХАРАКТЕРНІ ОСОБЛИВОСТІ ПРОВІДНИХ СВЯТ ПІСЛЯРІЗДВЯНОГО ЗИМОВОГО ЦИКЛУ ЛЕМКІВ ЗАКАРПАТТЯ КІНЦЯ ХІХ – ПЕРШОЇ ПОЛОВИНИ ХХ ст.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(39).2018.165565Ключові слова:
свято, зима, народний календар, лемки, обряди, звичаї, ворожіння.Анотація
У статті на базі польових етнографічних матеріалів автора, опублікованих польових матеріалів, архівних матеріалів з лабораторії етнології та краєзнавства Ужгородського національного університету, а також наявної літератури проведено аналіз характерних особливостей провідних свят післяріздвяного зимового циклу лемків Закарпаття кінця ХІХ – початку ХХ ст. У післяріздвяному річному народному календарному циклі автором виділено такі провідні свята: Старий Новий рік (14 січня), Святий Бабин вечір (18 січня), Хрещення Господнє (19 січня), Івана Хрестителя (20 січня), Стрітення Господнє (15 лютого). Зимові свята післяріздвяного циклу автором характеризуються через призму поєднання язичницьких та християнських рис і пов’язуються з відпочинком природи, яке у народі називали «засинанням землі». Символіка досліджуваних свят в першу чергу мала сприяти підготовці до весняних польових робіт, вона просякнута ворожіннями на майбутній урожай, шануванням господарських занять – землеробства, скотарства, бджільництва. У зимових святах, на відміну від інших календарних дат, краще простежуються вшанування предків, повага до рідних та близьких, односельчан. Зимові обряди пов’язані з давніми міфами про народження Всесвіту. Самобутня звичаєво-обрядова культура українців сьогодні змінюється під тиском глобалізації. Розтиражовані ЗМІ зразки сучасної американської маскультури (Helloween, день Валентина, вальпургієва ніч), проникаючи у молодіжну субкультуру, витісняють національне, своєрідне як забобонне на культурне узбіччя. Сучасне життя потребує дієвої програми заходів державного рівня, спрямованих на відродження та популяризацію морально-етичного складника народних календарних свят, національних звичаїв та обрядів, що сприятимуть вихованню української молоді на кращих традиціях нашого народу. Одним із дієвих способів таких дій є наукові дослідження, подібні нашому. Вони є чудовим підґрунтям для організації та проведення різноманітних культурно-мистецьких заходів, спрямованих на популяризацію традиційної народної культури, зокрема календарної обрядовості.
Посилання
Джерела:
Poljovi materialy avtora:
Zapysala Sologhub-Kocan T.Ja. u 2010 r. u s. Verkhovyna Bystra Velykobereznjansjkogho rajonu vid Kofelj Mariji Mykhajlivny, 1942 r.n. (in Ukrainian).
Zapysala Sologhub-Kocan T.Ja. u 2010 r. u s. Verkhovyna Bystra Velykobereznjansjkogho rajonu vid Sharanych Mariji Jurijivny, 1940 r.n. (in Ukrainian).
Zapysala Sologhub-Kocan T.Ja. u 2010 r. u s. Lubnja Velykobereznjansjkogho rajonu vid Kaghanecj Tetjany Mykhajlivny, 1978 r.n. (in Ukrainian).
Zapysala Sologhub-Kocan T.Ja. u 2010 r. u s. Stuzhycja Velykobereznjansjkogho rajonu vid Jankovsjkoji Mariji Stepanivny, 1927 r.n. (in Ukrainian).
Arkhiv laboratoriji etnologhiji ta krajeznavstva DVNZ «Uzhghorodsjkyj nacionaljnyj universytet» (dali – ALEK):
Sokhanych M.M. Tradycijnyj narodnyj kalendar ukrajinciv s. Smerekove Velykobereznjansjkogho rajonu kincja KhIKh – pochatku KhKh st. (zymovi svjata) : kursova robota // ALEK. Uzhghorod, 1993. 51 s. (in Ukrainian).
Poljovi materialy Andrykulych V., zibrani u s. Stavne Velykobereznjansjkogho rajonu u 2003 roci // ALEK. Uzhghorod, 2003. 24 s. (in Ukrainian).
Poljovi materialy Gholubchak A., zibrani u s. Dubrynychi Perechynsjkogho rajonu u 2002 roci // ALEK. Uzhghorod, 2002. 72 s. (in Ukrainian).
Poljovi materialy Soljak M.V., zibrani u s. Stavne Velykobereznjansjkogho rajonu u 2004 roci // ALEK. Uzhghorod, 2004. 44 s. (in Ukrainian).
Poljovi materialy Cjomy O.V., zibrani u s. Dubrynychi Perechynsjkogho rajonu u 2006 roci // ALEK. Uzhghorod, 2006. 89 s. (in Ukrainian).
Shhodennyk etnoghrafichnoji praktyky Cynkanych T.M., provedenoji u s. Beghedynsjka Pastilj Velykobereznjansjkogho rajonu // ALEK. Uzhghorod, 1993. 34 s. (in Ukrainian).
Opublikovani poljovi materialy:
Zapysala Je. Ghajova 11, 13 serpnja 2008 r. u s. Verkhovyna Bystra Velykobereznjansjkogho rajonu vid Varghulych Oleny Jurijivny, 1951 r.n., Kopko Jevy Mykhajlivny, 1919 r.n. ta Sholjak Ghanny, 1937 r.n. // Etnoghrafichnyj obraz suchasnoji Ukrajiny. Korpus ekspedycijnykh foljklorno-etnoghrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obrjadovistj. K., 2016. S. 96-97. (in Ukrainian).
Zapysala Je. Ghajova 20 chervnja 2005 r. u s. Bukivcjovo Velykobereznjansjkogho rajonu vid Bondar Oleny Vasylivny, 1932 r.n. // Etnoghrafichnyj obraz suchasnoji Ukrajiny. Korpus ekspedycijnykh foljklorno-etnoghrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obrjadovistj. K., 2016. S. 96. (in Ukrainian).
Zapysala Je. Ghajova 14, 20-23 chervnja 2005 r. u s. Smerekove Velykobereznjansjkogho rajonu vid Kyrlyk Oleny Mykhajlivny, 1935 r.n., Kyrlyk Melaniji Petrivny, 1939 r.n., Kurtanycha Oleksy Stepanovycha ta Popadycha Ivana // Etnoghrafichnyj obraz suchasnoji Ukrajiny. Korpus ekspedycijnykh foljklorno-etnoghrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obrjadovistj. K., 2016. S. 97-100. (in Ukrainian).
Zapysala Je. Ghajova 15, 22 chervnja 2005 r. u s. Stuzhycja Velykobereznjansjkogho rajonu vid Vasyljak Oleny Pavlivny, Vudmasky mariji Jurijivny ta Vudmasky Jevy Stankivny, 1927 r.n. // Etnoghrafichnyj obraz suchasnoji Ukrajiny. Korpus ekspedycijnykh foljklorno-etnoghrafichnykh materialiv. T. 6. Kalendarna obrjadovistj. K., 2016. S. 100-101. (in Ukrainian).
Literatura:
Bodak Ja. Kalendarni svjata, obrjady, pisni Ghorlychchyny (Lemkivshhyna) // Narodna tvorchistj ta etnoghrafija. 2010. № 1. S. 66-77. (in Ukrainian).
Ghojsak V. Dijeslivni konstrukciji dlja nominaciji obkhidnykh obrjadiv zymovogho cyklu v lemkivsjkykh ghovirkakh ta sumizhnykh poljsjkykh i slovacjkykh // TEKA Komisji Polsko-Ukraińskich Związków Kulturowych, OL PAN. Lublin 2016. S. 43-50. (in Ukrainian).
Zhatkovych Ju. Zamitky etnoghrafichni z Ughorsjkoji Rusy // Etnoghrafichnyj zbirnyk. Ljviv, 1896. T. 2. S. 32-45. (in Ukrainian).
Kocan V.V. Tradycijnyj narodnyj odjagh Zakarpattja u kalendarnij obrjadovosti KhIKh – pershoji polovyny KhKh st. // Naukovyj visnyk Uzhghorodsjkogho universytetu. Serija. Istorija. 2016. Vyp. 34. S. 107-114. (in Ukrainian).
Kuteljmakh K. Kalendarna obrjadovistj jak etnoghenetychne dzherelo // Etnoghenez ta etnichna istorija naselennja Ukrajinsjkykh Karpat. U 4-kh t. T. 2. Etnologhija ta mystectvoznavstvo. Ljviv: Instytut narodoznavstva NAN Ukrajiny, 2006. S. 473-557. (in Ukrainian).
Lemkivshhyna. Zemlja – ljudy – istorija – kuljtura. T.II. Njju-Jork-Paryzh-Sidnej-Toronto, 1988. 495 s. (in Ukrainian).
Mushynka M. Kalendarni obrjady ta poezija // Lemkivshhyna. Zemlja-ljudy-istorija-kuljtura. T. 2. Njju-Jork; Paryzh, Sidnej, Toronoto, 1998. S. 275-307. (in Ukrainian).
Rizdvo na Lemkivshhyni. Foljklorno-etnoghrafichnyj zbirnyk / Avtor-uporjadnyk M. Ghorbalj. Ljviv, 2004. 176 s. (in Ukrainian).
Syvycjkyj M. Rizdvo // Lemkivshhyna. Zemlja-ljudy-istorija-kuljtura. T. 2. Njju-Jork; Paryzh, Sidnej, Toronto, 1998. S. 288-302. (in Ukrainian).
Tyvodar M.P. Etnoghrafija Zakarpattja. Istoryko-etnoghrafichnyj narys. Uzhghorod : Vydavnyctvo «Ghrazhda», 2011. 416 s. (in Ukrainian).
Shmajda M. A ishi vam vinchuju. Kalendarna obrjadovistj rusyniv-ukrajinciv Chekhoslovachchyny. Bratislava : Slovacjke pedaghoghichne vydavnyctvo; Prjashiv : Viddil ukrajinsjkoji literatury, 1992. 502 s. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.