ФЕНОМЕН УКРАЇНСЬКОГО ДІАСПОРНОГО КІНОМИСТЕЦТВА В КОНТЕКСТІ КАНАДСЬКОЇ ПОЛІТИКИ МУЛЬТИКУЛЬТУРАЛІЗМУ
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(46).2022.257132Ключові слова:
українська діаспора Канади, українське кіномистецтво, канадське кіно, Міжнародний кінофестиваль Торонто, мультикультуралізмАнотація
Стаття присвячена комплексному дослідженню генезису та розвитку українського кіномистецтва в умовах перебування поза межами етнічної території. Автор досліджує кіно, як один з важливих аспектів національно-культурницького руху української діаспори Канади другої чверті ХХ – початку ХХІ ст. Окрему увагу в роботі присвячено феномену канадського мультикультуралізму та його ролі як в розвитку англо-французької, так і української культурної традиції. Актуальність даної роботи пов’язана з сучасним геополітичним, економічним, культурним станом України у світі. Саме сьогодні в умовах воєнної агресії, етнічного геноциду та інформаційного шовінізму, що спричинили нову хвилю української еміграції, варто здійснювати кроки в сторону збереження національної спадщини та ознайомити світове співтовариство з досягненнями та нагальними потребами України. Тому культурна та стратегічна співпраця України та Канади є нині надто актуальною справою. У даній публікації узагальнюються основні аспекти історії українського та канадського кінематографу, формулюються спільні та відмінні риси західної – англосаксонської, французької та східнослов’янської – української кінотрадиції, аналізуються різноманітні прояви українського діаспорного кіномистецтва в Канаді та вивчаються акультураційні тенденції. Для досягнення зазначеної мети було залучено необхідну джерельну базу, що містить канадські та українські періодичні видання, які в переважній більшості вперше вводяться у науковий обіг. На основі ретельно вивченої дотичної історіографії автор робить відповідні висновки, які необхідні для цілковитого розкриття теми наукової статті. Досить важливим є порівняння бачення творчого процесу з позицій істориків, культурологів і митців – акторів, режисерів та сценаристів, які вплинули на розвиток вітчизняного та закордонного кіно. Методологію статті складає: аналіз, історико-порівняльний та історико-генетичний методи. Об’єктом роботи є культура української діаспори Канади, а предметом – аналіз історії та розвитку українського кіномистецтва Канади, як держави мультикультурного спрямування. В даній статті робиться спроба доповнення та узагальнення різних аспектів порушеної проблеми.
Посилання
Список використаних джерел
Gittings, C. E., 2001. Canadian national cinema: ideology, difference and representation, Abingdon: Routledge, 352 p.
James, J. M., 1968. Pseudo – Nazi troops take over Town on Sunday. Canadian Statesman, 4 Sep., p. 1–2.
Marchessault, J. and Straw, W., 2019. The Oxford Handbook of Canadian Cinema, Oxford: Oxford University Press, 505 p.
Melnyk, G., 2004. One hundred years of Canadian cinema, Toronto: University of Toronto Press, 300 p.
Rubin, R., 2021. Toronto Film Festival unveils contemporary world cinema and discovery lineup, Variety, 29 July. [online]. Доступно: Available at: https://variety.com/2021/film/news/toronto-film-festival-contemporary-world-cinema-discovery-lineup-1235029304 (Accessed 7 April 2022).
Wyndham, P. W., 2001. Take One's Essential Guide to Canadian Film, Toronto: University of Toronto Press, 286 p.
Zaporzan S., Klymasz R. B., 1982. Film and the Ukrainians in Canada. A filmography index of film titles and bibliography with supplementary appendices, Edmonton: The Canadian Institute of Ukrainian Studies, 128 p.
Білінський, Ю., 2014. Українське кіно: погляд з Канади. Новий шлях - Українські вісті, 24 вер. [online]. Доступно: https://newpathway.ca/українське-кіно-погляд-з-канади (дата звернення 10 квітня 2022).
Госейко, Л., 2005. Історія українського кінематографа (1896 – 1995), Київ: КINO-КОЛО, 464 с.
Ілляшенко, В. В., 2004. Історія українського кіномистецтва. 1893 – 2003, Київ: Вік, 412 с.
Ковпак, В. А., 2013. Екранна публіцистика кіно української діаспори як інформаційно-комунікаційний канал. Держава та регіони. Серія: Соціальні комунікації, № 3–4. с. 83–87.
Любомирський, С., 1947. Жорстокі світанки, т. 1, Вінніпеґ: Новий шлях, 235 с.
Макух, А., 2017. Луговий Юрій. В: І. М. Дзюба, А. І. Жуковський, М. Г. Железняк та ін., ред. Енциклопедія Сучасної України, т. 18, Лт–Малицький, Київ: Інститут енциклопедичних досліджень НАН України, с. 425.
Марунчак, М. Г., 1991. Історія українців Канади, т. 2, Вінніпеґ: Накладом Української Bільної Академії Наук в Канаді, 512 с.
Мацько, В. П., 2009. Українська еміграційна проза XX століття, Хмельницький: Дерепа І. Ж., с. 117–275.
Шишацька, Н., 2005. Юрій Луговий. Хочеться, щоб про Україну знали, Кіно-Театр, № 3. с. 14–15.
References
Bilinsjkyj, Ju., 2014. Ukrajinsjke kino: poghljad z Kanady [Ukrainian cinema: a view from Canada]. Novyj shljakh - Ukrajinsjki visti, 24 Sep., online. Available at: https://newpathway.ca/українське-кіно-погляд-з-канади (Accessed 10 April 2022). (in Ukrainian).
Ghosejko, L., 2005. Istorija ukrajinsjkogho kinematoghrafa (1896–1995) [History of Ukrainian cinema (1896-1995)], Kyjiv: KINO-KOLO, 464 p. (in Ukrainian).
Gittings, C. E., 2001. Canadian national cinema: ideology, difference and representation, Abingdon: Routledge, 352 p. (in English).
Illjashenko, V. V., 2004. Istorija ukrajinsjkogho kinomystectva. 1893–2003. [History of Ukrainian cinema. 1893 – 2003], Kyjiv: Vik, 412 p. (in Ukrainian).
James, J. M., 1968. Pseudo – Nazi troops take over Town on Sunday. Canadian Statesman, 4 Sep., p. 1–2. (in English).
Kovpak, V. A., 2013. Ekranna publicystyka kino ukrajinsjkoji diaspory jak informacijno-komunikacijnyj kanal [Screen journalism of Ukrainian diaspora cinema as an information and communication channel]. Derzhava ta reghiony. Serija: Socialjni komunikaciji, № 3–4. pp. 83–87. (in Ukrainian).
Ljubomyrsjkyj, S., 1947. Zhorstoki svitanky [Cruel dawns], t. 1, Winnipeg: New Pathway, 235 p. (in Ukrainian).
Macjko, V. P., 2009. Ukrajinsjka emighracijna proza XX stolittja [Ukrainian emigration prose of the 20th century], Khmeljnycjkyj: Derepa I. Zh., pp. 117–275. (in Ukrainian).
Makukh, A., 2017. Lughovyj Jurij [Lugovyj Yuriy]. In: I. M. Dzjuba, A. I. Zhukovsjkyj, M. Gh. Zheleznjak ta in., red. Encyklopedija Suchasnoji Ukrajiny. T. 18. Lt–Malycjkyj, Kyjiv: Instytut encyklopedychnykh doslidzhenj NAN Ukrajiny, p. 425. (in Ukrainian).
Marchessault, J. and Straw, W., 2019. The Oxford Handbook of Canadian Cinema, Oxford: Oxford University Press, 505 p. (in English).
Marunchak, M. Gh., 1991. Istorija ukrajinciv Kanady [History of Ukrainians in Canada], t. 2, Winnipeg: Nakladom Ukrajinsjkoji Viljnoji Akademiji Nauk v Kanadi, 512 p. (in Ukrainian).
Melnyk, G., 2004. One hundred years of Canadian cinema. Toronto: University of Toronto Press, 300 p. (in English).
Rubin, R., 2021. Toronto Film Festival unveils contemporary world cinema and discovery lineup, Variety, 29 July. [online]. Available at: https://variety.com/2021/film/news/toronto-film-festival-contemporary-world-cinema-discovery-lineup-1235029304 (Accessed 7 April 2022). (in English).
Shyshacjka, N., 2005. Jurij Lughovyj. Khochetjsja, shhob pro Ukrajinu znaly [Yuriy Luhovyj. I want to know about Ukraine], Kino-Teatr, № 3, pp. 14–15. (in Ukrainian).
Wyndham, P. W., 2001. Take One's Essential Guide to Canadian Film, Toronto: University of Toronto Press, 286 p. (in English).
Zaporzan S., Klymasz R. B., 1982. Film and the Ukrainians in Canada. A filmography index of film titles and bibliography with supplementary appendices. Edmonton: The Canadian Institute of Ukrainian Studies, 128 p. (in English).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.