ВІД ПЕРШИХ УЧИТЕЛІВ-СОФІСТІВ ДО «СЕМИ ВІЛЬНИХ МИСТЕЦТВ»: ОСВІТА ТА СТАН ОСВІЧЕНОСТІ В АНТИЧНОМУ СЕРЕДЗЕМНОМОР’Ї В V СТ. ДО Н. Е. – VІ СТ. Н. Е.
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(52).2025.330056Ключові слова:
освіта, освіченість, Античність, Європа, софісти, ритори, риторика, Академія Платона і Лікей Арістотеля в Афінах, Мусейон і Бібліотека Птолемеїв в Александрії, Варрон, Ціцерон, Квінтіліан, Лукіан, чесноти «доброго мужа», «вільні мистецтва», Капелла, Аврелій, Боецій, КассіодорАнотація
Пошук оптимальної моделі шкільної та вищої освіти останнім часом змушує освітніх менеджерів завжди вигадувати щось нове, але якості знань чи освіченості чергова новація не приносить ані учням, ані студентам. На противагу перманентним реформам у галузі освіти в даній публікації автори пропонують звернутися до античного досвіду як добре забутого старого. Більшість понять, термінів, визначень, дефініцій, якими користуємося сьогодні в приватному, повсякденному, професійному та публічному житті народилися в головах освічених інтелектуалів античної доби. Метою публікації є спроба актуалізувати тему освіти та стану освіченості, що мала місце в античну добу в Середземномор’ї, де існували свої школи, академії, ліцеї, бібліотеки, Університет (Мусейон в Александрії), відбувався постійний пошук відповіді на питання про оптимальну кількість і зміст навчальних предметів, що завершився в головах інтелектуалів V – VI ст. н. е. на моделі «семи вільних наук / мистецтв», якій судилося довге життя. У статті автори намагаються простежити тисячолітню еволюцію розвитку освіти та стану освіченості протягом тривалого періоду Античності починаючи з V – IV ст. до н. е. і закінчуючи в V – VI ст. н. е. В нарисі описується педагогічна діяльність і освітні погляди софістів, риторів, робота Академії Платона, Лікею Арістотеля, Мусейону і Бібліотеки Птолемеїв, наводяться думки класиків ораторського мистецтва Ціцерона, Квінтіліана, пропонується знайомство з настановами Лукіана про те як слід писати історію. Особлива увага в статті зосереджена на описі чеснот, які повинен мати «добрий муж», характеристиці кількості «вільних наук», становлення нової системи освіти на основі «семи вільних мистецтв» завдяки зусиллям Марка Теренція Варрона та «останніх римлян» Марціана Капелли, Аврелія Августина, Аніція Боеція і Флавія Кассіодора.
Посилання
Cписок використаних джерел
Marrou, H. I., 1956. A History of Education in Antiquity, Translated by George Lamb, New York, p. 325–399.
Боннар, А. 1991. Греческая цивилизация. Том 3-й. От Еврипида до Александрии, Пер. с франц. Е. Н. Елеонской; ред. и предисл. Л. З. Поляковой, Москва: Искусство, 398 с.: ил.
Ботвинник, М. Н., 1989. Лекция 14. Греческая культура VII–IV вв. до н. э. История древнего мира, Под ред.: И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свенцицкой; Изд. третье, исправ. и дополн., Москва: Главная редакция восточной литературы, Книга 2. Расцвет древних обществ, Отв. ред. И. С. Свенцицкая, с. 261–287.
Головач, У., 2014. Про Лукіана, його епоху і його твір «Як писати історію». Лукіан. Як писати історію, Пер. з давньогрець. і коментарі У. Головач, О. Маханець, Н. Різун, Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, с. 11–24.
Гофф, Ж. Л., 2007. Рождение Европы, Пер. с франц. А. Поповой; предисл. А. О. Чубарьяна, Санкт-Пeтербург: ALEXANDRIA, 398 с.
Грейвс, Р., 1992. Мифы Древней Греции, Пер. с англ.; под ред. и с послесл. А. А. Тихо-Годи, Москва: Прогресс, 624 с.
Гриценко, М. С., 1973. Історія педагогіки: Навч. посібн. Київ: Вища школа, 447 с.
Дейвіс, Н., 2020. Європа. Історія, Пер. з англ. П. Таращук, О. Коваленко, Київ: Основи, 1464 с. + іл. [1496 с.].
Добиаш-Рождественская, О. А., 1987. Культура западноевропeйского Средневековья. Научное наследие, Отв. ред. член-кореспондент АН СРСР В. И. Рутенбург, Москва: Наука, 352 с.
Древние цивилизации, С. С. Аверинцев, В. П. Алексеев, В. Г. Ардзинба и др.; под общей ред. Г. М. Бонгард-Левина, 1989, Москва: Мысль, 479 с.: ил.
История древнего мира, Под ред. И. М. Дьяконова, В. Д. Нероновой, И. С. Свенцицкой; Изд. 3-е, испр. и допол., 1989, Москва: Главная редакция восточной литературы издательства «Наука», Книга 3: Упадок древних обществ, Отв. ред. В. Д. Неронова, 407 с. с карт.
Кислий, В., 2011. Студентська робота Івана Франка «Про Лукіана і його епоху», 1877 р. Архіви України, № 1, с. 140–173; № 2–3, с. 181–195.
Колінгвуд, Р. Дж., 1996. Ідея історії. Переглянуте видання. З лекціями 1926 – 1928 рр., Пер. з англ. О. Мокровольський; Упоряд. та передм. Я. В. Д. Дуссена, Київ: Основи, 615 с.
Косянчук, Д., 2012. Педагогічні погляди старогрецького філософа Сократа. Студентський історико-педагогічний альманах, Випуск 1. Ідеї педагогів минулого в освіті сьогодення: збірн. наук. праць молодих дослідн.; За ред. О. Є. Антонової, В. В. Павленко. Житомир: Вид-во ЖДУ ім. І. Франка, с. 16–18.
Куманецкий, К., 1990. История культуры Древней Греции и Рима, Пер. с польс. В. К. Ронина, Москва: Высшая школа, 352 с.; ил.
Курляк, І. Є., 2000. Загальний огляд історичного розвитку зарубіжної освіти (від найдавніших часів до ХІХ століття): Навч.-метод. посібн. Львів, 70 с.
Левек, П., 1989. Эллинистический мир, Пер. с франц. Е. П. Чиковой; коммент. и послесл. Г. А. Кошеленко, Москва: Наука. Главная редакция восточной литературы, 252 с.: ил.
Лінч, Д. Г., 1994. Середньовічна церква. Коротка історія, Пер. з англ. В. Шовкуна, Київ: Основи, 492 с.
Лукиан, 1907. Как надо писать историю, Пер. А. Мартов. Известия историко-филологического института князя Безбородко в Нежине, Нежин, Т. 23, с. 1–25.
Лукиан, 1962. Как следует писать историю, Пер. с древнегреч. С. В. Толстой. Лукиан из Самосаты. Избранное, Москва: Госполитиздат, с. 402–462.
Лукиан, 1998. Как следует писать историю, Пер. с древнегреч. С. В. Толстой. Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник, Харків: Майдан, с. 41–44.
Лукіан, 2014. Як писати історію, Пер. з давньогрець. і коментарі У. Головач, О. Маханець, Н. Різун, Львів: Видавництво Українського Католицького Університету, 88 с.
Мифологический словарь, Гл. ред. Е. М. Мелетинский, 1990, Москва: Советская энциклопедия, 672 с.: 16 л. ил.
Парамонова, М. Ю., 2003. Школа. Словарь средневековой культуры, Под общей ред. А. Я. Гуревича, Москва: Российская политическая энциклопедия, с. 588–593.
Плешкановська, А. М., Савченко, О. Д., 2019. Епохи та міста, Вид. 2-е, доповн., Київ: Логос, 264 с.
Прокопович, Ф., 1979. Про риторичне мистецтво, Кн. 6. Про метод, писання історії і про листи, Т. І., Київ: Наукова думка, с. 338–341.
Стародубцева, Л., 1998. Анти-Лукиан, или как не слeдует писать историю. Схід-Захід: Історико-культурологічний збірник, Харків: Майдан, с. 22–40.
Тимофеев, М. А., 2003. «Свободные искусства». Словарь средневековой культуры, Под общей ред. А. Я. Гуревича, Москва: Российская политическая єнциклопедия, с. 461–467.
Транквил, Г. С., 1990. Жизнь двенадцати цезарей, Пер. с. латин., предисл. и послесл. М. Л. Гаспарова, Москва: Издательство «Художественной литературы», 255 с.
Уколова, В. И., 1970. Боэций и формирование системы квадриума. Сборник научных трудов аспирантов исторического факультета МГУ им. М. В. Ломоносова, Москва, с. 243–266.
Уколова, В. И., 1990. Средневековая культура Западной Европы V–XV вв. История средних веков: В 2-х томах. Т. І: Учеб. для вузов по спец. «История», Л. М. Брагина, Е. В. Гутнова, С. П. Карпов и др.; под ред. З. В. Удальцовой и С. П. Карпова, Москва: Высшая школа, с. 437–461.
Черняк, С. Г., 2016. Виникнення та розвиток виховання у світовій цивілізації. Наука і освіта, № 4, с. 39–46.
Яковенко, Н., 2007. Вступ до історії, Київ: Критика, 376 с.
Яковенко, Н., Миронова, В., 2002. Латинська мова: Підручник, Вид. друге, доповн., Львів: Видавництво Українського католицького університету, 468 с.
Ясіновський, А., 2014. Передмова. Лукіан. Як писати історію, Пер. з давньогрець. і комент. У. Головач, О. Маханець, Н. Різун, Львів: Видавництво Українського католицького університету, с. 5–9.
References
Marrou, H. I., 1956. A History of Education in Antiquity, Translated by George Lamb, New York, p. 325–399. (in English).
Bonnar, А., 1991. Hrecseskaja czivilizaczija. Тоm 3-j. Оt Evripida dо Аleksandtiji [Greek Civilization. Volume 3. From Euripides to Alexandria]. Per. s francz. Е. N. Jeljeonskoj; red. i predisl. L. Z. Poljakovoj, Моskva: Iskusstvo, 398 s.: il. (in Russian).
Botvinnik, М. N., 1989. Ljekczija 14. Hrjecseskaja kuljtura VII–IV vv. do n. e. [Lecture 14. Greek culture of the 7th–4th centuries BC.]. Istorija drjevnjeho mira, Pod red.: I. М. Djakonova, V. D. Njeronovoj, I. S. Svencziczkoj; Izd. trjetje, isprav. i dopoln., Моskva: Hlavnaja redakczija vostocsnoj literatury, Кniha 2. Rasczvet drjevnich obscsestv, Оtv. red. I. S. Svencziczkaja, s. 261–287. (in Russian).
Holovacs, U., 2014. Pro Lukiana, joho epochu i joho tvir «Jak pysaty іstoriju» [About Lucian, his era and his work “How to Write History”]. Lukian. Jak pysaty іstoriju, Per. z davnjohreczj. і komentari U. Holovacs, О. Мachaneczj, N. Rizun, Ljviv: Vydavnycztvo Ukrajinsjkoho katolyczjkoho universytetu, s. 11–24. (in Ukrainian).
Hoff, Zh. Lje., 2007. Rоzhdjenjie Jevropy [The Birth of Europe], Per. s francz. А. Popovoj; prjedisl. А. О. Csubarjana, Sankt-Petjerburh: ALEXANDRIA, 398 s. (in Russian).
Hrejvs, R., 1992. Мify Drjevnjej Hrjecziji [Myths of Ancient Greece], Per. s anhl.; pod red. i s posljesl. А. А. Тicho-Hodi, Моskva: Prohress, 624 s. (in Russian).
Grutsenko, M. S. 1973. Istoriia pedahohiky [History of pedagogy]: Navch. posibn. Kyiv: Vyshcha shkola, 447 s. (in Ukrainian).
Dejvis, N., 2020. Jevropa. Іstorija [Europe. History], Per. z аnhl. P. Таrascsuk, О. Коvalenko, Кyjiv: Оsnovy, 1464 s. + іl. [1496 s.]. (in Ukrainian).
Dobias-Rozhdjestvenskaja, О. А., 1987. Кuljtyra zapadnojevropejskoho Srjednjevekovja. Nauscnoje nasljedije [The Culture of the Western European Middle Ages. Scientific Heritage], Оtv. red. csljen-korjespondjent АN SRSR V. I. Rutenburh, Моskva: Nauka, 352 s. (in Russian).
Drjevnjije czivilizacziji [Ancient civilizations], S. S. Аverinczev, V. P. Аljeksjejev, V. H. Аrdzinba i dr.; pod оbscsej red. H. М. Bonhrad-Ljevina, 1989, Моskva: Мyslj, 479 s.: il. (in Russian).
Istorija drjevnjeho mira [History of the ancient world], Pod red.: I. М. Djakonova, V. D. Njeronovoj, I. S. Svencziczkoj; Izd. trjetje, isprav. i dopoln., Моskva: Hlavnaja redakczija vostocsnoj literatury, Кniha 3: Upadok drjevnich obscsestv, Оtv. red. V. D. Njeronova, 407 s. s kart. (in Russian).
Кyslyj, V., 2011. Studentsjka robota Іvana Franka «Pro Lukiana і joho еpochu» [Student's work by Ivan Franko "About Lucian and his era"], 1877 r. Аrchivy Ukrajiny, № 1, s. 140–173; № 2-3, s. 181–195. (in Ukrainian).
Коlinhvud, R. Dsh., 1996. Іdeja іstoriji [The idea of history]. Perehljanute vydannja. Z lekczijamy 1926–1928 rr., Per. z anhl. О. Моkrovoljsjkyj; Uporjad. tа peredm. J. V. D. Dussena, Кyjiv: Оsnovy, 615 s. (in Ukrainian).
Kosianchuk, D., 2012. Pedahohichni pohliady starohretskoho filosofa Sokrata [Pedagogical views of the ancient Greek philosopher Socrates]. Studentskyi istoryko-pedahohichnyi almanakh, Vypusk 1. Idei pedahohiv mynuloho v osviti sohodennia: zbirn. nauk. prats molodykh doslidn.; Za red. O. Ie. Antonovoi, V. V. Pavlenko. Zhytomyr: Vyd-vo ZhDU im. I.Franka, s. 16–18. (in Ukrainian).
Кumanjeczkyj, К., 1990. Istorija kuljtury Drjevnjej Hrecziji i Rima [History of the culture of Ancient Greece and Rome], Per. s poljs. V. К. Ronina, Моskva: Vysshaja shkola, 352 s.; il. (in Russian).
Kyrlyak, I. E., 2000. Zahalnyi ohliad istorych-noho rozvytku zarubizhnoi osvity (vid naidavnishyhk chasiv do XIX stolittia) [A comprehensive look at the historical development of foreign education (from recent times to the 19th century)]: Navch.-metod. posibn. Lviv, 70 s. (in Ukrainian).
Levek, P., 1989. Ellinisticseskij mir [Hellenistic world], Per. s francz. Е. P. Csikovoj; komment. i posljesl. H. А. Коsheljenko, Моskva: Nauka. Hlavnaja redakczija vostocsnoj litjeratury, 252 s.: il. (in Russian).
Lincs, D. H., 1994. Serednjovicsna czerkva. Коrotka іstorija [Middle Church. Brief history], Per. z аnhl. V. Shovkuna, Кyjiv: Оsnovy, 492 s. (in Ukrainian).
Lukian, 1907. Каk nado pisatj istoriju [How to write history], Per. А. Маrtov. Izvestija istoriko-filolohicseskoho instituta knjazja Bezborodjko v Njezhinje, Njezhin, Т. 23, s. 1–25. (in Russian).
Lukian, 1962. Каk sljedujet pisatj istiriju [How to write history properly], Per. s drevnjehrjecs. S. V. Тоlstoj. Lukian iz Samosaty. Izbrannoje, Моskva: Hospolitizdat, s. 402–462. (in Russian).
Lukian, 1998. Каk sljedujet pisatj istiriju [How to write history properly], Per. s drevnjehrjecs. S. V. Тоlstoj. Schid-Zachid: Іstoryko-kuljturolohicsnyj zbirnyk, Charkiv: Маjdan, s. 41–44. (in Russian).
Lukian, 2014. Jak pysaty istiriju [How to write history], Per. z davnjohreczj. і komentarі U. Holovacs, О. Маchaneczj, N. Rizun, Ljviv: Vydavnycztvo Ukrajinsjkoho katolyczjkoho universytetu, 88 s. (in Ukrainian).
Мifolohicseskij slovarj [Mythological dictionary], Hl. red. Je. М. Меljetinskij, 1990, Моskva: Sovetskaja encziklopedija, 672 s.: 16 l. il. (in Russian).
Paramonova, М. Ju., 2003. Shkola. Slovarj srednjevekovoj kuljtury [School. Dictionary of Medieval Culture], Pod оbschej red. А. J. Hurevicsa, Моskva: Rossijskaja politicseskaja encziklopedija, s. 588–593. (in Russian).
Pleshkanovsjka, А. М., Savcsenko, О. D., 2019. Еpochy ta mista [Epochs and Cities], Vyd. 2-е, dopovn., Кyjiv: Lohos, 264 s. (in Ukrainian).
Prokopovycs, F., 1979. Pro rytorycsne mystecztvo, Кn. 6. Prо меtod, pysannja іstoriji і prо lysty [About rhetorical mystique, Book. 6. About the method, writing history and about leaves], Т. І., Кyjiv: Naukova dumka, s. 338–341. (in Ukrainian).
Starodubczeva, L., 1998. Аnti-Lukian, ili kak nje sljedujet pisatj istoriju [Anti-Lucian, or How History Should Not Be Written]. Schid-Zachid: Іstoryko-kuljturolohicsnyj zbirnyk, Charkiv: Маjdan, s. 22–40. (in Russian).
Тimofejev, М. А., 2003. «Svobodnyje isskustva». Slovarj srednjevekovoj kuljtury ["Liberal Arts". Dictionary of Medieval Culture], Pod оbschej red. А. J. Hurevicsa, 2003, Моskva: Rossijskaja politicseskaja encziklopedija, s. 461–467. (in Russian).
Тrankvill, H. S., 1990. Zhiznj dvenadczati czezarjej [The Lives of the Twelve Caesars], Per. s. latin., predisl. i posljesl. М. L. Hasparova, Моskva: Izdatjeljstvo «Chudozhestvennoj litjeratury», 255 s. (in Russian).
Ukolova, V. I., 1970. Boeczij i formirovanije sistjemy kvadriuma [Boethius and the Formation of the Quadrium System]. Sbornik naucsnych trudov аspirantov istoricseskoho fakuljtjeta МHU im. М. V. Lomonosova, Моskva, s. 243–266. (in Russian).
Ukolova, V. I., 1990. Srjednjevekovaja kuljtura Zapadnoj Jevropy V–XV vv. [Medieval culture of Western Europe V-XV centuries.] Istorija srjednich vekov: V 2-ch tomach. Т. І: Ucseb. dlja vuzov po speczialjnosti «Istorija», L. М. Brahina, Je. V. Hutnova, S. P. Каrpov i dr.; pod. red. Z. V. Udaljczovoj i S. P. Каrpova, Моskva: Vysshaja shkola, s. 437–461. (in Russian).
Cherniak, S. H., 2016. Vynyknennia ta rozvytok vykhovannia u svitovii tsyvilizatsii [The origin and development of inspiration from the world's civilization]. Nauka i osvita, № 4, s. 39–46. (in Ukrainian).
Jakovenko, N., Мyronova, V., 2002. Latynsjka mova [Latin language]: Pidrucsnyk, Vyd. druhe, dopovn., Ljviv: Vydavnycztvo Ukrajinsjkoho katolyczjkoho universytetu, 468 s. (in Ukrainian).
Jakovenko, N., 2007. Vstup do istoriji [Entry before history], Кyjiv: Кrytyka, 376 s. (in Ukrainian).
Jasinovsjkyj, А., 2014. Peredmova. Lukian. Jak pysaty іstoriju [Lucian. How to write history], Per. z davnjohreczj. і komentari U. Holovacs, О. Мachaneczj, N. Rizun, Ljviv: Vydavnycztvo Ukrajinsjkoho katolyczjkoho universytetu, s. 5–9. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.