ХУДОЖФОНД – КОМБІНАТ МИСТЕЦТВА ТА ПРОПАГАНДИ: ХУДОЖНИКИ ЗСЕРЕДИНИ СИСТЕМИ (1945 – 1991)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(53).2025.341146Ключові слова:
Художфонд, Спілка художників, монументальне мистецтво, мозаїка, сграфіто, вітраж, тоталітарне мистецтво, тоталітарна культура, пропаганда, цензура, ідеологія, Ужгород, УРСРАнотація
Дослідження присвячено вивченню функціонування системи Закарпатського відділення Художнього фонду УРСР як складного інституційного середовища, у якому перепліталися елементи державної політики, мистецької творчості, ідеологічного контролю та міжособистісних взаємин. Особливий акцент зроблено на джерелах, що відображають внутрішній погляд митців – інтерв’ю, автобіографічних текстах, спогадах та публічних згадках. Залучення цього матеріалу дозволяє відтворити повсякденний вимір існування митця в системі Художнього фонду. Стаття аналізує кілька ключових аспектів внутрішнього життя художників у системі: Економічно-соціальні вигоди; свободу та професійне середовище; роботу та «творчі відпочинки»; міжособистісні контакти митців у колективній роботі над проєктами; позаструктурні шляхи заробітку художників; формальні й неформальні механізми державного контролю; а також висвічуються сучасні рефлексії щодо діяльності Художнього фонду та відношення суспільства до монументально-декоративних творів. Розглядається також діяльність Художфонду, як своєрідний «акумулятор» мистецьких сил, що забезпечував сталість зайнятості, інфраструктуру для реалізації проєктів, а подекуди й соціальний ліфт для молодих художників. У центрі викладу – художник як жива, змінна постать у просторі між творчістю, виробництвом і пропагандою. Такий підхід дозволяє не лише краще зрозуміти внутрішню логіку радянських мистецьких інституцій, але й актуалізувати питання про взаємовідносини між мистецтвом і владою, про людський вимір художника у тоталітарному контексті.
Посилання
Список використаних джерел
Bokšaj, O., 1936. Malířství na Podkarpatské Rusi, Podkarpatská Rus: Sborník hospodářského, kulturního a politického poznání Podkarpatské Rusi, Bratislava, s. 214–217.
Golomstock, I., 1990. Totalitarian Art: In the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China, New York: HarperCollins Icon Editions, 362 p.
Баран, В.-Г., 1996. Денник. Упоряд., передмова та переклад О. Барана, Ужгород: Ґражда, 143 с.
Бедзір, В., 2011. Заслужений художник живе не самими картинами: 60-річний В. Свалявчик малює, будує, чавить вино, вирощує екзоти…, Калейдоскоп оголошень, 3 листопада, с. 1–2.
Борисенко, М., 2001. До проблеми осмислення тоталітарної культури, Етнічна історія народів Європи, вип. 10, с. 30–33.
Вегеш, М. та Федака, С., 2022. Державотворчі процеси в Карпатській Україні (1938 – 1939). Хронологія подій. Бібліографія. До 83-ї річниці проголошення незалежності Карпатської України. 2-ге вид., доп. і випр., Ужгород: АУТДОРШАРК, 642 с.
Гаврош, О., 1999. Павло Бедзір про КГБ, коханок, йогу і білого коня, Старий замок, 1 липня, с. 12.
Гаврош, О., 2013. Зрілість віку і таланту, Культурологічні джерела, 1(21), с. 42–44.
Гарагонич, В., 2005. Художник з душею філософа, Панорама, 8 жовтня, с. 3.
Гончарова, Н., 2004. «Ніколи двічі не йду однією стежкою», – каже людина, від картин якої випромінюється тепло…, Фест, 3–9 червня, с. 14.
Державний архів Закарпатської області (далі – ДАЗО), ф. Р-1839, оп. 1, спр. 1, на 11 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 3, на 7 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 102, на 53 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 132, на 15 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 144, на 22 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 195, на 40 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 211, на 80 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 213, на 87 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 228, на 13 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 277, на 52 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 315, на 187 арк.
ДАЗО, ф. Р-1839, оп. 1, спр. 320, на 25 арк.
ДАЗО, ф. Р-1544, оп. 1, спр. 1, на 10 арк.
Дікарєв, В., 2025. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 7 липня. Архів дослідника.
Закарпатські втікачі в СРСР: через табори ГУЛАГу і Бузулук до рідних Карпат. 1939–1949 рр., 2011. Упоряд. О.М. Корсун, О.М. Пагіря. Архівні документи і матеріали, Ужгород: Карпати, 768 с.
Зубач, В., 2013. Іван Бровді іде в гори, щоб осмислити свої досягнення в долині, Трибуна, 5 квітня, с. 4.
ІМЕН: літературні твори, щоденники, думки, 2017. Адальберт Ерделі; уклад. І. І. Небесник, М. В. Сирохман, Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 396 с.
Козирєва, Т., 2011. Андрій Андрійович Бокотей. Скляних справ майстер, Закарпаття: філософія культури, 4, с. 13–15.
Корж, Б., 2025. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 15 липня, Архів дослідника.
Корж-Радько, Л., 2017. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 17 червня, Архів дослідника.
Косів, В., 2019. Українська ідентичність у графічному дизайні 1945 – 1989 років: монографія, Київ: Родовід, 480 с.
Кудрявська, Л., 1996. «Сподіваюсь, але не завжди вірю…», Вісті Ужгородщини, 21 вересня, с. 5.
Кузнєцов, В., 2017. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 17 серпня, Архів дослідника.
Кузнєцов, В., 2025. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 17 липня, Архів дослідника.
Мишанич, В., 2008. Життя у пошуках краси і гармонії, Ужгород, 19 січня, с. 13.
Мишанич, В., 2008. Йожеф Рущак: «Жити у злагоді із самим собою та навколишнім світом», Ужгород, 29 березня, с. 13.
Небесник, І.І., 2000. Художня освіта на Закарпатті у ХХ столітті: історико-педагогічний аспект, Ужгород: Закарпаття, 168 с.
Небесник, І.І., 2007. Адальберт Ерделі, Львів: Вид-во Мс, 296 с.
Небесник, І., 2020. Графічне мистецтво Закарпаття: друга половина ХХ століття, Ужгород: Видавництво Олександри Гаркуші, 236 с.
Нікітчук, О., 2025. Розвиток монументально-декоративного мистецтва Ужгорода в 1959 – 1990 рр. (На основі архівних матеріалів), Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія, 1(52), с. 21–42. https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(52).2025.330044
Ортутай, Л., 2002. Василь Свалявчик: «Незадоволення собою має бути головною рисою справжнього митця», Ужгород, 13 квітня, с. 13.
Островський, Г., 1992. Творець незбагненно прекрасного світу, Ужгород: Карпати, с. 5–10.
Рейті, Я., 2025. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 10 липня, Архів дослідника.
Свалявчик, В., 2025. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 15 липня, Архів дослідника.
Скакандій, В., 2017. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 15 червня, Архів дослідника.
Славік, Ю., 2017. Шлях до Аушвіцу: Голокост на Закарпатті, Дніпро: Український інститут вивчення Голокосту «Ткума», 156 с.
Тиводар, М.П., 2011. Етнографія Закарпаття: Історико-етнографічний нарис, Ужгород: Ґражда, 416 с.
Федака, С., 1999. Чотири покликання Петра Сови, Ужгород, 18 грудня, №47.
Федака, С., 2007. Ігор Панейко: «Моя творчість – із запаху ладану в бабиній хаті», Фест, 8–14 березня, с. 13.
Фединишинець, М., 2008. Антон Шепа: «Рідко коли я цілком задоволений своєю роботою», Старий замок. Паланок, 17–23 квітня, с. 20.
Ходанич, П.М. та Ходанич, М.П., 2020. Дерев’яна пластика Закарпаття, Ужгород: TIMPANI, 239 с.
Ходанич, П., 1999. Майстер, Срібна земля, 24 квітня, с. 13.
Чегусова, З., 2013. Магічна сила кераміка Віри Томашевської, Образотворче мистецтво, 1, с. 123–124.
Шолтес, С., 2019. Усне інтерв’ю. Запис О. Нікітчука (MP3), 27 березня, Архів дослідника.
References
Baran, V.-H., 1996. Dennyk [Diary]. Uporiad., peredmova ta pereklad O. Barana, Uzhhorod: Grazhda, 143 s. (in Ukrainian).
Bedzir, V., 2011. Zasluzhenyi khudozhnyk zhyve ne samymy kartynamy: 60-richnyi V. Svaliavchyk maliuie, buduie, chavyt vyno, vyroshchuie ekzoty… [Honoured artist lives not only by paintings: 60-year-old V. Svaliavchyk paints, builds, makes wine, grows exotic plants…], Kaleidoskop oholoshen, 3 lystopada, s. 1–2. (in Ukrainian).
Bokšaj, O., 1936. Malířství na Podkarpatské Rusi, Podkarpatská Rus: Sborník hospodářského, kulturního a politického poznání Podkarpatské Rusi. Bratislava, s. 214–217. (in Czech).
Borysenko, M., 2001. Do problemy osmyslennia totalitarnoi kultury [To the problem of understanding totalitarian culture], Etnichna istoriia narodiv Yevropy, Vyp. 10, s. 30–33. (in Ukrainian).
Chehusova, Z., 2013. Mahichna syla keramika Viry Tomashevskoi [The magical power of Vera Tomashevska’s ceramics], Obrazotvorche mystetstvo, 1, s. 123–124. (in Ukrainian).
Derzhavnyi arkhiv Zakarpatskoi oblasti (DAZO) [State Archive of the Transcarpathian Region], f. R-1839, op. 1, spr. 1, na 11 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 3, na 7 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 102, na 53 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 132, na 15 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 144, na 22 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 195, na 40 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 211, na 80 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 213, na 87 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 228, na 13 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 277, na 52 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 315, na 187 ark.
DAZO, f. R-1839, op. 1, spr. 320, na 25 ark.
DAZO, f. R-1544, op. 1, spr. 1, na 10 ark.
Dikariev, V., 2025. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 7 lypnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 7 July. Researcher’s archive].
Fedaka, S., 1999. Chotyry poklykannia Petra Sovy [Four callings of Petro Sova], Uzhhorod, 18 hrudnia, №47. (in Ukrainian).
Fedaka, S., 2007. Ihor Paneiko: «Moia tvorchist – iz zapakhu ladanu v babynii khati» [Ihor Paneiko: «My art is with the scent of incense in my grandmother’s house»], Fest, 8–14 bereznia, s. 13. (in Ukrainian).
Fedynyshynets, M., 2008. Anton Shepa: «Ridko koly ya tsilkom zadovolenyi svoieiu robotoiu» [Anton Shepa: «Rarely am I completely satisfied with my work»], Staryi zamok. Palanok, 17–23 kvitnia, s. 20. (in Ukrainian).
Golomstock, I., 1990. Totalitarian Art: In the Soviet Union, the Third Reich, Fascist Italy and the People’s Republic of China, New York: HarperCollins Icon Editions, 362 p. (In English).
Havrosh, O., 1999. Pavlo Bedzir pro KHB, kokhanok, yohu i biloho konia [Pavlo Bedzir about the KGB, mistresses, yoga and the white horse], Staryi zamok, 1 lypnia, s. 12. (in Ukrainian).
Havrosh, O., 2013. Zrilist viku i talantu [Maturity of age and talent], Kulturolohichni dzherela, 1(21), s. 42–44. (in Ukrainian).
Harahonych, V., 2005. Khudozhnyk z dusheiu filosofa [An artist with the soul of a philosopher], Panorama, 8 zhovtnia, s. 3. (in Ukrainian).
Honcharova, N., 2004. «Nikoly dvichi ne ydu odniieiu stezhkoiu», – kazhe liudyna, vid kartyn yakoi vyprominiuietsia teplo… [«I never go the same path twice,» says a person whose paintings radiate warmth…], Fest, 3–9 chervnia, s. 14. (in Ukrainian).
IMEN: literaturni tvory, shchodennyky, dumky, 2017. Adalbert Erdeli [IMEN: literary works, diaries, thoughts. Adalbert Erdeli]; uklad. I.I. Nebesnyk, M.V. Syrokhman, Uzhhorod: Vydavnytstvo Oleksandry Harkushi, 396 s. (in Hungarian).
Khodanych, P.M. and Khodanych, M.P., 2020. Derev’iana plastyka Zakarpattia [Wooden sculpture of Transcarpathia], Uzhhorod: TIMPANI, 239 s. (in Ukrainian).
Khodanych, P., 1999. Maister [The master], Sribna zemlia, 24 kvitnia, s. 13. (in Ukrainian).
Korzh, B., 2025. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 15 lypnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 15 July. Researcher’s archive].
Korzh-Radko, L., 2017. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 17 chervnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 17 June. Researcher’s archive].
Kosiv, V., 2019. Ukrainska identychnist u hrafichnomu dyzaini 1945 – 1989 rokiv: monohrafiia [Ukrainian Identity in Graphic Design, 1945 – 1989: A Monograph], Kyiv: Rodovid, 480 s. (in Ukrainian).
Kozyrieva, T., 2011. Andrii Andriiovych Bokotei. Skliianykh sprav maister [Andrii Andriiovych Bokotei. Master of glass art], Zakarpattia: filosofiia kultury, 4, s. 13–15. (in Ukrainian).
Kudriavska, L., 1996. «Spodivaius, ale ne zavzhdy viriu…» [«I hope, but I do not always believe…»], Visti Uzhhorodshchyny, 21 veresnia, s. 5. (in Ukrainian).
Kuznietsov, V., 2017. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 17 serpnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 17 August. Researcher’s archive].
Kuznietsov, V., 2025. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 17 lypnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 17 July. Researcher’s archive].
Myshanych, V., 2008. Zhyttia u poshukakh krasy i harmonii [Life in search of beauty and harmony], Uzhhorod, 19 sichnia, s. 13. (in Ukrainian).
Myshanych, V., 2008. Yozhef Rushchak: «Zhyty u zlahodi iz samym soboiu ta navkolyshnim svitom» [Yozhef Rushchak: «To live in harmony with oneself and the surrounding world»], Uzhhorod, 29 bereznia, s. 13. (in Ukrainian).
Nebesnyk, I.I., 2000. Khudozhnia osvita na Zakarpatti u XX stolitti: istoryko-pedahohichnyi aspekt [Art education in Transcarpathia in the 20th century: historical-pedagogical aspect], Uzhhorod: Zakarpattia, 168 s. (in Ukrainian).
Nebesnyk, I.I., 2007. Adalbert Erdeli [Adalbert Erdeli], Lviv: Vyd-vo Ms, 296 s. (in Ukrainian).
Nebesnyk, I., 2020. Hrafichne mystetstvo Zakarpattia: druha polovyna XX stolittia [Graphic art of Transcarpathia: second half of the 20th century], Uzhhorod: Vydavnytstvo Oleksandry Harkushi, 236 s. (in Ukrainian).
Nikitchuk, O., 2025. Rozvytok monumentalno-dekoratyvnoho mystetstva Uzhhoroda v 1959 – 1990 rr. (Na osnovi arkhivnykh materialiv) [Development of monumental and decorative art in Uzhhorod in 1959 – 1990 (Based on archival materials)], Scientific Herald of Uzhhorod University. Series: History, 1(52), s. 21–42. https://doi.org/10.24144/2523-4498.1(52).2025.330044 (in Ukrainian).
Ortutai, L., 2002. Vasyl Svaliavchyk: «Nezadovolennia soboiu maie buty holovnoiu rysoiu spravzhnoho myttsia» [Vasyl Svaliavchyk: «Dissatisfaction with oneself should be the main trait of a true artist»], Uzhhorod, 13 kvitnia, s. 13. (in Ukrainian).
Ostrovskyi, H., 1992. Tvorets nezbahnenno prekrasnoho svitu [The creator of an incomprehensibly beautiful world], Uzhhorod: Karpaty, s. 5–10. (in Ukrainian).
Reiti, Ya., 2025. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 10 lypnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 10 July. Researcher’s archive].
Sholtes, S., 2019. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 27 bereznia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 27 March. Researcher’s archive].
Skakandii, V., 2017. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 15 chervnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 15 June. Researcher’s archive].
Slavik, Yu., 2017. Shliakh do Aushvitsu: Holokost na Zakarpatti [The Road to Auschwitz: The Holocaust in Transcarpathia], Dnipro: Ukrainskyi instytut vyvchennia Holokostu “Tkuma”, 156 s. (in Ukrainian).
Svaliavchyk, V., 2025. Usne interv’iu. Zapys O. Nikitchuka (MP3), 15 lypnia. Arkhiv doslidnyka [Oral interview. Recorded by O. Nikitchuk (MP3), 15 July. Researcher’s archive].
Tyvodar, M.P., 2011. Etnohrafiia Zakarpattia: Istoryko-etnohrafichnyi narys [Ethnography of Transcarpathia: Historical-ethnographic essay], Uzhhorod: Grazhda, 416 s. (in Ukrainian).
Vehesh, M. and Fedaka, S., 2022. Derzhavotvorchi protsesy v Karpatskii Ukraini (1938 – 1939). Khronolohiia podii. Bibliohrafiia. Do 83-i richnytsi proholoshennia nezalezhnosti Karpatskoi Ukrainy [State-building processes in Carpathian Ukraine (1938 – 1939). Chronology of events. Bibliography. On the 83rd anniversary of the proclamation of independence of Carpathian Ukraine]. 2-he vyd., dop. i vypr., Uzhhorod: AUTDORSHARK, 642 s. (in Ukrainian).
Zakarpatski vtikachi v SRSR: cherez tabory HULAHu i Buzuluk do ridnykh Karpat. 1939 – 1949 rr. [Transcarpathian fugitives in the USSR: through the camps of the GULAG and Buzuluk to their native Carpathians. 1939 – 1949], 2011. Uporiad. O.M. Korsun, O.M. Pahiria. Arkhivni dokumenty i materialy, Uzhhorod: Karpaty, 768 s. (in Ukrainian).
Zubach, V., 2013. Ivan Brovdi ide v hory, shchob osmyslyty svoi dosiahnennia v dolyni [Ivan Brovdi goes to the mountains to reflect on his achievements in the valley], Trybuna, 5 kvitnia, s. 4. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія
Авторське право (c) 2025 Олександр Нікітчук

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.