ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДАВНЬОЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ (НА ОСНОВІ ПІДРУЧНИКІВ РЕКОМЕНДОВАНИХ МОН)

Автор(и)

DOI:

https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(53).2025.341706

Ключові слова:

історія України, шкільний підручник, давня історія, методика викладання, компетентнісний підхід, МОН України

Анотація

У статті розглянуто специфіку викладання давньої історії України в сучасній школі на основі аналізу підручників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для 6 класів. Актуальність теми зумовлена потребою вдосконалення історичної освіти відповідно до вимог компетентнісного навчання, формування історичної свідомості та критичного мислення в учнів. Метою дослідження є виявлення основних тенденцій, підходів і методичних особливостей подачі матеріалу з найдавніших періодів історії України у шкільних курсах. У процесі дослідження застосовано методи контент-аналізу, порівняльного аналізу, педагогічного спостереження. Проаналізовано підручники авторських колективів О. Бандровського, В. Власова, І. Щупака, Н. Сорочинської та інших, затверджених МОН для використання у загальноосвітніх навчальних закладах. Розглянуто особливості викладання давньої історії України за програмою «Інтелект України». Встановлено, що сучасні підручники з історії України орієнтовані на компетентнісний підхід, передбачають інтеграцію знань, роботу з джерелами, формування аналітичних навичок, а також сприяють національно-патріотичному вихованню. Разом з тим, виявлено окремі методичні проблеми, зокрема фрагментарність подачі матеріалу, недостатню представленість альтернативних наукових концепцій та регіональних особливостей. У підсумку зроблено висновок про необхідність подальшого вдосконалення змістового наповнення підручників та навчально-методичного забезпечення шкільного курсу давньої історії України. Представлені результати можуть бути корисними для вчителів, методистів, авторів підручників і дослідників історичної освіти.

Біографії авторів

Неля Світлик

кандидат історичних наук, доцент, доцент кафедри Античності, Середньовіччя та історії України домодерної доби, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород

Вікторія Кузьма

доктор філософії, старший викладач кафедри Античності, Середньовіччя та історії України домодерної доби, ДВНЗ «Ужгородський національний університет», Ужгород

Посилання

Список використаних джерел

Баханов, К., 2005. Оновлення змісту сучасної шкільної історичної освіти, Донецьк: ЛТД, 326 с.

Баханов, К., 2012. Навчання історії в школі під кутом зору компетентністного підходу: посіб. для вчителя, Харків: Вид. група «Основа», 127 c.

Бандровський, О., Власов, В., Данилевська, О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас, Київ: Генеза, 272 с.

Гавриш, І., Аркуша, О., 2022. Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти (інтегрований курс). Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти, які працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України». URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (останній візит 06.09.2025).

Гісем, О., Гісем, О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас. НУШ, Харків: видавництво «Ранок», 192 с.

Грицак, Я., 2000. Як викладати історію України після 1991 року, Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 63–76.

Державний стандарт базової середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р., № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (останній візит 06.09.2025).

Закон України «Про повну загальну середню освіту» із змінами і доповненнями внесеними законами України (остання редакція від 26.02.2025). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14 (останній візит 06.09.2025).

Кульчицький, С., 2000. Державний стандарт освіти й вимоги до нового покоління підручників з історії, Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 227–232.

Ладиченко, Т., 2008. Нові методи вивчення історії у багатокультурному суспільстві, Історія в школах України, вип. 11–12, с. 9–11.

Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство, 2023. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Васильків І.Д., Димій І.С., Шеремета Р.В.). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07.pdf. (останній візит 06.09.2025).

Історія України. Всесвітня історія. Навчальна програма. 5-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-5-9-klas (останній візит 06.09.2025).

Освітня програма базової школи науково-педагогічного проекту «Інтелект України». Адаптаційний цикл. (5-6 класи). Затверджена 21.06.2024. URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (останній візит 06.09.2025).

Пометун, О., Ремех, Т., 2023. Досліджуємо історію та суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти, К.: Видавничий дім «Освіта», 256 с.

Пометун, О., Гупан, Н., Власов, В., 2018. Компетентністно орієнтована методика навчання історії в основній школі: метод. посіб., Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 208 с.

Пометун, О., 2006. Методика навчання історії в школі, К.: Генеза, 328 с.

Програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України» для 5–9 та 10–11 класів зі змінами. Наказ МОН № 698 від 3.08.2022.

Сорочинська, Н., Мартинюк, О., 2019. Всесвітня історія. Історія України [інтегрований курс]: підручник для 6 кл. закладів загальн. серед. освіти, Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 224 с.

Сотниченко, В., Ілюшина, О., 2004. Які підручники потрібні сучасній школі? Історія в школі, № 10, с. 34–37.

Удод, О., 2000. Аксіологічний підхід при формуванні змісту сучасної шкільної історичної освіти (на матеріалах підручників з історії України) Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 55–62.

Щупак, І., Бурлака О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас, К.: УОВЦ "Оріон", 256 с.

References

Bahanov, K., 2005. Onoʹvlennia zmistu suchasnoiʹ shkilʹnoiʹ istorychnoiʹ osvity [Updating the content of modern school historical education], Donetsk: LTD, 326 р. (in Ukrainian).

Bahanov, K., 2012. Navchannia istorii v shkoli pid kutom zoru kompetentnisnoho pidkhodu: Posibnyk dlia vchytelia [Teaching history at school from the perspective of a competence-based approach], Kharkiv: Osnova Publishing Group, 127 р. (in Ukrainian).

Havrysh, I., & Arkusha, O., 2022. Ukraina i svit: Vstup do istorii ta hromadiansʹkoiʹ osvity (intehrovanyi kurs). Navchalʹna prohrama dlia ZZO, yaki pratsiuiutʹ za NPP “Intellekt Ukrainy” [Ukraine and the world: Introduction to history and civic education (integrated course)]. Retrieved from https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (06.09.2025). (in Ukrainian).

Hisem, O., & Martyniuk, O., 2023. Vstup do istorii ta hromadiansʹkoiʹ osvity: Pidruchnyk dlia 5 klasu ZZO [Introduction to history and civic education: Textbook for Grade 5], Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).

Hisem, O., & Hisem, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas. NUSH [History of Ukraine. World history. Grade 6. NUS], Kharkiv: Ranok, 192 р. (in Ukrainian).

Hrytsak, Ya., 2000. Yak vykladaty istoriu Ukrainy pislia 1991 roku [How to teach Ukrainian history after 1991], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 63–76. (in Ukrainian).

Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (06.09.2025). (in Ukrainian).

Zakon Ukrainy “Pro povnu zahalʹnu seredniu osvitu” (ostannia redaktsiia vid 26.02.2025). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14 (06.09.2025). (in Ukrainian).

Kulʹchytsʹkyi, S., 2000. Derzhavnyi standart osvity y vymohy do novoho pokolinnia pidruchnykiv z istorii [Education standard and requirements for new generation of history textbooks], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 227–232. (in Ukrainian).

Ladychenko, T., 2008. Novi metody vyvchennia istorii u bahatokulʹturnomu suspilʹstvi [New methods of studying history in multicultural society], Istoriia v shkolakh Ukrainy, vyp. 11–12, p. 9–11. (in Ukrainian).

Modelʹna navchalʹna prohrama “Doslidzhuemo istoriu i suspilstvo. 5-6 klasy (intehrovanyi kurs)” [Model curriculum “Exploring History and Society”]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07.pdf (06.09.2025). (in Ukrainian).

Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. Navchalʹna prohrama. 5-9 klasy [History of Ukraine. World history. Curriculum for Grades 5-9]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-5-9-klas (06.09.2025). (in Ukrainian).

Osvitnia prohrama bazovoi shkoly NPP “Intellekt Ukrainy”. Adaptatsiinyi tsykl (5-6 klasy). Zatverdzheno 21.06.2024. URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (06.09.2025). (in Ukrainian).

Pometun, O., & Remeh, T., 2023. Doslidzhuemo istoriu ta suspilstvo: Pidruchnyk dlia 6 klasu ZZO [Exploring history and society: Grade 6 textbook], Kyiv: Vydavnychyi dim "Osvita", 256 р. (in Ukrainian).

Pometun, O., Hupan, N., & Vlasov, V., 2018. Kompetentnisno oriyentovana metodyka navchannia istorii v osnovnii shkoli: Metodychnyi posibnyk [Competency-oriented methodology of teaching history in secondary school], Kyiv: Konvi Print, 208 р. (in Ukrainian).

Pometun, O., 2006. Metodyka navchannia istorii v shkoli [Methodology of teaching history at school], Kyiv: Geneza, 328 р. (in Ukrainian).

Prohrama dlia ZZO “Istoriia Ukrainy” dlia 5-9 ta 10-11 klasiv zi zminamy. Nakaz MON № 698 vid 03.08.2022. (in Ukrainian).

Soroсhynsʹka, N., & Martyniuk, O., 2019. Vsesvitnia istoriia. Istoriia Ukrainy [intehrovanyi kurs]: Pidruchnyk dlia 6 klasu ZZO [World History. History of Ukraine (integrated course): Grade 6 textbook], Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 224 р. (in Ukrainian).

Sotnychenko, V., & Iliushyna, O., 2004. Yaki pidruchnyky potribni suchasnii shkoli? [What textbooks are needed for a modern school?], Istoriia v shkoli, (10), p. 34–37. (in Ukrainian).

Udod, O., 2000. Aksiolohichnyi pidkhid pry formuvanni zmistu suchasnoiʹ shkilʹnoiʹ istorychnoiʹ osvity (na materiali pidruchnykiv z istorii Ukrainy) [Axiological approach in forming school history content], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 55–62. (in Ukrainian).

Bandrovskyi, O., Vlasov, V. & Danylevska, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas [History of Ukraine. World History. Grade 6], Kyiv: Geneza, 272 р. (in Ukrainian).

Shchupak, I., & Burlaka, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas [History of Ukraine. World History. Grade 6], Kyiv: UOVC “Orion”, 256 р. (in Ukrainian).

##submission.downloads##

Опубліковано

2025-11-01

Як цитувати

Світлик, Н. ., & Кузьма, В. . (2025). ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДАВНЬОЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ (НА ОСНОВІ ПІДРУЧНИКІВ РЕКОМЕНДОВАНИХ МОН). Науковий вісник Ужгородського університету. Серія: Історія, (2 (53), 176–183. https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(53).2025.341706

Номер

Розділ

Історіографія, джерелознавство та спеціальні історичні дисципліни