ОСОБЛИВОСТІ ВИКЛАДАННЯ ДАВНЬОЇ ІСТОРІЇ УКРАЇНИ В СУЧАСНІЙ ШКОЛІ (НА ОСНОВІ ПІДРУЧНИКІВ РЕКОМЕНДОВАНИХ МОН)
DOI:
https://doi.org/10.24144/2523-4498.2(53).2025.341706Ключові слова:
історія України, шкільний підручник, давня історія, методика викладання, компетентнісний підхід, МОН УкраїниАнотація
У статті розглянуто специфіку викладання давньої історії України в сучасній школі на основі аналізу підручників, рекомендованих Міністерством освіти і науки України для 6 класів. Актуальність теми зумовлена потребою вдосконалення історичної освіти відповідно до вимог компетентнісного навчання, формування історичної свідомості та критичного мислення в учнів. Метою дослідження є виявлення основних тенденцій, підходів і методичних особливостей подачі матеріалу з найдавніших періодів історії України у шкільних курсах. У процесі дослідження застосовано методи контент-аналізу, порівняльного аналізу, педагогічного спостереження. Проаналізовано підручники авторських колективів О. Бандровського, В. Власова, І. Щупака, Н. Сорочинської та інших, затверджених МОН для використання у загальноосвітніх навчальних закладах. Розглянуто особливості викладання давньої історії України за програмою «Інтелект України». Встановлено, що сучасні підручники з історії України орієнтовані на компетентнісний підхід, передбачають інтеграцію знань, роботу з джерелами, формування аналітичних навичок, а також сприяють національно-патріотичному вихованню. Разом з тим, виявлено окремі методичні проблеми, зокрема фрагментарність подачі матеріалу, недостатню представленість альтернативних наукових концепцій та регіональних особливостей. У підсумку зроблено висновок про необхідність подальшого вдосконалення змістового наповнення підручників та навчально-методичного забезпечення шкільного курсу давньої історії України. Представлені результати можуть бути корисними для вчителів, методистів, авторів підручників і дослідників історичної освіти.
Посилання
Список використаних джерел
Баханов, К., 2005. Оновлення змісту сучасної шкільної історичної освіти, Донецьк: ЛТД, 326 с.
Баханов, К., 2012. Навчання історії в школі під кутом зору компетентністного підходу: посіб. для вчителя, Харків: Вид. група «Основа», 127 c.
Бандровський, О., Власов, В., Данилевська, О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас, Київ: Генеза, 272 с.
Гавриш, І., Аркуша, О., 2022. Україна і світ: вступ до історії та громадянської освіти (інтегрований курс). Навчальна програма для закладів загальної середньої освіти, які працюють за науково-педагогічним проектом «Інтелект України». URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (останній візит 06.09.2025).
Гісем, О., Гісем, О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас. НУШ, Харків: видавництво «Ранок», 192 с.
Грицак, Я., 2000. Як викладати історію України після 1991 року, Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 63–76.
Державний стандарт базової середньої освіти: постанова Кабінету Міністрів України від 30 вересня 2020 р., № 898. URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (останній візит 06.09.2025).
Закон України «Про повну загальну середню освіту» із змінами і доповненнями внесеними законами України (остання редакція від 26.02.2025). URL: https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14 (останній візит 06.09.2025).
Кульчицький, С., 2000. Державний стандарт освіти й вимоги до нового покоління підручників з історії, Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 227–232.
Ладиченко, Т., 2008. Нові методи вивчення історії у багатокультурному суспільстві, Історія в школах України, вип. 11–12, с. 9–11.
Модельна навчальна програма «Досліджуємо історію і суспільство, 2023. 5-6 класи (інтегрований курс)» для закладів загальної середньої освіти (автори Васильків І.Д., Димій І.С., Шеремета Р.В.). URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07.pdf. (останній візит 06.09.2025).
Історія України. Всесвітня історія. Навчальна програма. 5-9 класи. Навчальна програма для загальноосвітніх навчальних закладів. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-5-9-klas (останній візит 06.09.2025).
Освітня програма базової школи науково-педагогічного проекту «Інтелект України». Адаптаційний цикл. (5-6 класи). Затверджена 21.06.2024. URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (останній візит 06.09.2025).
Пометун, О., Ремех, Т., 2023. Досліджуємо історію та суспільство. Підручник інтегрованого курсу для 6 класу закладів загальної середньої освіти, К.: Видавничий дім «Освіта», 256 с.
Пометун, О., Гупан, Н., Власов, В., 2018. Компетентністно орієнтована методика навчання історії в основній школі: метод. посіб., Київ: ТОВ «КОНВІ ПРІНТ», 208 с.
Пометун, О., 2006. Методика навчання історії в школі, К.: Генеза, 328 с.
Програма для закладів загальної середньої освіти «Історія України» для 5–9 та 10–11 класів зі змінами. Наказ МОН № 698 від 3.08.2022.
Сорочинська, Н., Мартинюк, О., 2019. Всесвітня історія. Історія України [інтегрований курс]: підручник для 6 кл. закладів загальн. серед. освіти, Тернопіль: Навчальна книга Богдан, 224 с.
Сотниченко, В., Ілюшина, О., 2004. Які підручники потрібні сучасній школі? Історія в школі, № 10, с. 34–37.
Удод, О., 2000. Аксіологічний підхід при формуванні змісту сучасної шкільної історичної освіти (на матеріалах підручників з історії України) Українська історична дидактика, К.: Ґенеза, с. 55–62.
Щупак, І., Бурлака О., 2023. Історія України. Всесвітня історія. 6 клас, К.: УОВЦ "Оріон", 256 с.
References
Bahanov, K., 2005. Onoʹvlennia zmistu suchasnoiʹ shkilʹnoiʹ istorychnoiʹ osvity [Updating the content of modern school historical education], Donetsk: LTD, 326 р. (in Ukrainian).
Bahanov, K., 2012. Navchannia istorii v shkoli pid kutom zoru kompetentnisnoho pidkhodu: Posibnyk dlia vchytelia [Teaching history at school from the perspective of a competence-based approach], Kharkiv: Osnova Publishing Group, 127 р. (in Ukrainian).
Havrysh, I., & Arkusha, O., 2022. Ukraina i svit: Vstup do istorii ta hromadiansʹkoiʹ osvity (intehrovanyi kurs). Navchalʹna prohrama dlia ZZO, yaki pratsiuiutʹ za NPP “Intellekt Ukrainy” [Ukraine and the world: Introduction to history and civic education (integrated course)]. Retrieved from https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (06.09.2025). (in Ukrainian).
Hisem, O., & Martyniuk, O., 2023. Vstup do istorii ta hromadiansʹkoiʹ osvity: Pidruchnyk dlia 5 klasu ZZO [Introduction to history and civic education: Textbook for Grade 5], Kharkiv: Ranok. (in Ukrainian).
Hisem, O., & Hisem, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas. NUSH [History of Ukraine. World history. Grade 6. NUS], Kharkiv: Ranok, 192 р. (in Ukrainian).
Hrytsak, Ya., 2000. Yak vykladaty istoriu Ukrainy pislia 1991 roku [How to teach Ukrainian history after 1991], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 63–76. (in Ukrainian).
Derzhavnyi standart bazovoi serednoi osvity: Postanova Kabinetu Ministriv Ukrainy vid 30 veresnia 2020 r. № 898. Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/898-2020-%D0%BF (06.09.2025). (in Ukrainian).
Zakon Ukrainy “Pro povnu zahalʹnu seredniu osvitu” (ostannia redaktsiia vid 26.02.2025). Retrieved from https://zakon.rada.gov.ua/laws/show/651-14 (06.09.2025). (in Ukrainian).
Kulʹchytsʹkyi, S., 2000. Derzhavnyi standart osvity y vymohy do novoho pokolinnia pidruchnykiv z istorii [Education standard and requirements for new generation of history textbooks], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 227–232. (in Ukrainian).
Ladychenko, T., 2008. Novi metody vyvchennia istorii u bahatokulʹturnomu suspilʹstvi [New methods of studying history in multicultural society], Istoriia v shkolakh Ukrainy, vyp. 11–12, p. 9–11. (in Ukrainian).
Modelʹna navchalʹna prohrama “Doslidzhuemo istoriu i suspilstvo. 5-6 klasy (intehrovanyi kurs)” [Model curriculum “Exploring History and Society”]. URL: https://mon.gov.ua/storage/app/media/zagalna%20serednya/Navchalni.prohramy/2021/14.07.pdf (06.09.2025). (in Ukrainian).
Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. Navchalʹna prohrama. 5-9 klasy [History of Ukraine. World history. Curriculum for Grades 5-9]. URL: https://mon.gov.ua/ua/osvita/zagalna-serednyaosvita/navchalniprogrami/navchalni-programi-5-9-klas (06.09.2025). (in Ukrainian).
Osvitnia prohrama bazovoi shkoly NPP “Intellekt Ukrainy”. Adaptatsiinyi tsykl (5-6 klasy). Zatverdzheno 21.06.2024. URL: https://intellect-ukraine.org/pro-nas/1-chomu-same-my#Docs (06.09.2025). (in Ukrainian).
Pometun, O., & Remeh, T., 2023. Doslidzhuemo istoriu ta suspilstvo: Pidruchnyk dlia 6 klasu ZZO [Exploring history and society: Grade 6 textbook], Kyiv: Vydavnychyi dim "Osvita", 256 р. (in Ukrainian).
Pometun, O., Hupan, N., & Vlasov, V., 2018. Kompetentnisno oriyentovana metodyka navchannia istorii v osnovnii shkoli: Metodychnyi posibnyk [Competency-oriented methodology of teaching history in secondary school], Kyiv: Konvi Print, 208 р. (in Ukrainian).
Pometun, O., 2006. Metodyka navchannia istorii v shkoli [Methodology of teaching history at school], Kyiv: Geneza, 328 р. (in Ukrainian).
Prohrama dlia ZZO “Istoriia Ukrainy” dlia 5-9 ta 10-11 klasiv zi zminamy. Nakaz MON № 698 vid 03.08.2022. (in Ukrainian).
Soroсhynsʹka, N., & Martyniuk, O., 2019. Vsesvitnia istoriia. Istoriia Ukrainy [intehrovanyi kurs]: Pidruchnyk dlia 6 klasu ZZO [World History. History of Ukraine (integrated course): Grade 6 textbook], Ternopil: Navchalna knyha – Bohdan, 224 р. (in Ukrainian).
Sotnychenko, V., & Iliushyna, O., 2004. Yaki pidruchnyky potribni suchasnii shkoli? [What textbooks are needed for a modern school?], Istoriia v shkoli, (10), p. 34–37. (in Ukrainian).
Udod, O., 2000. Aksiolohichnyi pidkhid pry formuvanni zmistu suchasnoiʹ shkilʹnoiʹ istorychnoiʹ osvity (na materiali pidruchnykiv z istorii Ukrainy) [Axiological approach in forming school history content], Ukrainsʹka istorychna dydaktyka, Kyiv: Geneza, p. 55–62. (in Ukrainian).
Bandrovskyi, O., Vlasov, V. & Danylevska, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas [History of Ukraine. World History. Grade 6], Kyiv: Geneza, 272 р. (in Ukrainian).
Shchupak, I., & Burlaka, O., 2023. Istoriia Ukrainy. Vsesvitnia istoriia. 6 klas [History of Ukraine. World History. Grade 6], Kyiv: UOVC “Orion”, 256 р. (in Ukrainian).
##submission.downloads##
Опубліковано
Як цитувати
Номер
Розділ
Ліцензія

Ця робота ліцензується відповідно до Creative Commons Attribution 4.0 International License.
Це журнал із відкритим доступом, що означає, що весь вміст є у вільному доступі користувачеві або його установі безкоштовно. Користувачам дозволяється читати, завантажувати, копіювати, розповсюджувати, друкувати, шукати або посилатись на повні тексти статей, або використовувати їх у будь-яких інших законних цілях, не вимагаючи попереднього дозволу видавця чи автора. Це відповідає визначенню BOAI щодо відкритого доступу.